مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

آيا صحبت كردن با كسي كه قصد داريم در آينده با او ازدواج كنيم گناه است؟
ازدواج يكي از مهم ترين مسائلي است كه در زندگي يك انسان - چه پسر و چه دختر - پيش مي آيد و خوشبختي و يا بدبختي انسان نيز در بقيه عمرش بستگي به اين حادثه مهم دارد. زندگي انسان مي تواند بهشت دنيايي او باشد و طرفين ازدواج نيز از هر نظر در تكامل ديگري سهيم باشند و موجبات ترقي مادي و معنوي يكديگر را فراهم آورند. هم چنين مي تواند جهنمي باشد كه از هر چيزي دردناك تر است. پس به حكم عقل سهل انگاري در اين امر مهم، موجب گرفتاري و ضرري غيرقابل جبران مي گردد. در عرف، آن اندازه كه آن آقا از شما تقاضاي ازدواج كرده است، خواستگاري ناميده نمي شود. خواستگاري در عين سادگي، امري بسيار دقيق و پيچيده است و نياز به اسباب و واسطه هاي مختلفي دارد. پسر و دختر توسط تحقيقات مختلف قبل از خواستگاري بايد از روحيه، اخلاق، فرهنگ شخصي و خانوادگي و ديني و بسياري از مسائل مربوط به يكديگر اطلاع يابند و اولين و مطمئن ترين وسيله و واسطه، پدر و مادر و بستگان دو طرف هستند و اگر شخصي آنها را در جريان نگذاشت و از اين كار خودداري كرد، معلوم نيست كه جداً قصد ازدواج و يا حتي خواستگاري داشته باشد. بر همين اساس اعتماد به چنين افرادي حتي اگر ظاهري صد در صد آراسته و مطمئن داشته باشند، درست نيست. با احتمال و ظن و گمان نيز نبايد با آن برخورد كرد؛ زيرا جوان ها از آن جايي كه داراي احساسات پاك و سرشاري هستند، معمولاً دلشان نمي آيد جواب رد به كسي بدهند، ولي عقل اقتضا مي كند كه از هرگونه رابطه با اين گونه افراد خودداري شود؛ زيرا سزاوار نيست حيثيت و اعتباري كه اندك اندك جمع گشته است، با يك ساده لوحي و كوتاهي از بين برود. وقتي با خيلي از اين افراد صحبت مي شود، مي گويند واقعاً ما قصد ازدواج با طرف مقابل را نداريم، فقط ميخواهيم صرفاً ارتباط داشته باشيم. بنابراين بايد زيركانه از دام چنين اشخاصي فرار كنيد. خواهر دانشجويي مي گفت: چهار سال با آقاي دانشجويي ارتباط داشتيم، حالا كه ترم آخرمان است در يك كلمه مي گويد: «خداحافظ». حال به نظر شما چه بر سر روحيه اين خانم مي آيد و تا آخر عمر چطور مي تواند آن احساسات و محبت ها و حالات چهارساله دوران دانشجويي را جبران كند تا منجر به يك شكست روحي نگردد؟ پس اگر ايشان رسماً توسط خانواده اش از شما خواستگاري كرد، مراحل بعدي كه شامل صحبت كردن حضوري يا تلفني است، اشكال ندارد. هم چنين سعي شود آن صحبت ها در راستاي شناخت بيشتر طرفين نسبت به يكديگر و با رعايت شؤون اخلاقي و ديني باشد. در پايان از اين كه در اين مسأله مهم مشورت نموديد خوشحاليم؛ چون اين امر نشانگر هوشياري و زيركي شما است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.